Provocările cântatului: respirația.

Standard

Episodul 2.

 

Iată-ne din nou, prezenți cu un articol proaspăt despre diversele provocări pe care meseria și/ sau pasiunea noastră de cântăreț ni le oferă, anume respirația. Cu toate că internetul abundă în materiale care te pot ajuta să înțelegi mai bine cum îți funcționează „motorul”, noi vrem să-ți împărtășim câteceva din experiența noastră și a dragilor noștri elevi.

 

În spiritul discuției precedente, am să încep cu exemplul personal: salut, sunt Teodora și am probleme cu respirația!  De ce? Pentru că, acum mulți ani, am fost diagnosticată cu astm bronșic. Nu e grav, am ales să ignor acest aspect, dar nu în sensul în care am lăsat o afecțiune netratată, ci pentru că nu vreau ca asta să-mi definească aptitudinile și să-mi găsesc mereu câte o scuză pentru alte lipsuri vocale. Înțelegerea funcționării respirației diafragmale relaxate și exersarea variilor tehnici în acest sens m-au ajutat enorm. De pildă, când practic un sport, energia îmi rămâne la un nivel optim și nu mă opresc cu răsuflarea tăiată, cum făceam mai demult. Studiul respirației l-am început prin liceu, dintr-o carte de yoga, fiind curioasă cu ce se mănâncă această spiritualitate. Mă „jucam” cu exercițiile întâlnite acolo, chiar și pe stradă. Descoperisem respirația diafragmală, yay! Evident, în timp, am început să studiez mai aprofundat, „furând” și de pe la alții.

Paradoxical Breathing

Respirația diafragmală

Oana ne povestește cum a învățat ea sâ respire corect: cu cărțile pe burtă! :) Da, clasica metodă prin care te așezi pe o suprafață dreaptă, plasezi niște cărți grele pe zona abdominală, luptând contra greutății la inspirație, apoi relaxând abdomenul, treptat, la expirație. Aminda ne sugerează să controlăm cele trei checkpoint-uri: diafragma, pieptul și lateralul trunchiului, unde se află mușchii intercostali. Există un mit conform căruia pieptul nu trebuie să se umfle atunci când inspiri: greșit, acesta se bombează ca urmare a acțiunii mușchiului diafragmal și a umplerii plămânilor cu aer; însă atunci când acesta se ridică doar, fără susținere diafragmală, cauzând totodată și ridicarea umerilor, vorbim de o respirație greșită, care ne împiedică să susținem o notă atunci când cântăm, reducând rezistența generală a organismului. „Trebuie să existe un echilibru între piept și diafragmă”, ne spune Aminda, aceasta depinzând de fraza muzicală interpretată, de postura adoptată, de mișcarea scenică ș.a. Mai jos vă redăm un video live în care P!nk ne dă o lecție valoroasă de respirație în timpul unui performance.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mY_rbzS2RPc

 

Că tot am menționat mai sus de sport: recomand tuturor practicarea mișcării – în speță în aer liber – , însă cu o condiție: să o practici relaxat, cu drag și nu constrâns de vreun scop care are doar menirea de a-ți induce anxietate. Mulți fac greșeala de a nu fi atenți la acest aspect atunci când practică sport. Mai demult întrebasem un instructor de dans cum trebuie să respir în timpul unei anumite mișcări și acesta mi-a răspuns: „Hm, nu m-am gândit la asta până acuma…”. În timpul unui spectacol, o amică, dansatoare, alergând în culise după numărul ei, spre mine, cu ochii mari și abia răsuflând: „Nu am respirat deloc, am executat numărul dintr-o bucată!”. Alina, eleva noastră, spune că, deși la început nu știa „de unde vine” respirația, acum se gândește la asta și în timpul sportului, fiind identică cu cea din timpul cântatului. De asemenea, Alinei i s-a dezvoltat conștientizarea procesului și acum e atentă cum și unde respiră în timpul unei piese. Ceea ce ne duce spre următorul subiect:

 

Cum studiem o piesă din punctul de vedere al respirației? Sau, unde respirăm într-o piesă. Acest lucru depinde de o serie de factori, cel mai important fiind ascultarea. Studiem piesa, vedem unde respiră artistul în funcție de frazare. Evident, nu trebuie imitată frazarea artistului la perfecție, ci doar ca studiu. Dacă te ajută, poți marca pe foaia cu versuri locurile în care respiri și chiar ce tip de respirație folosești, ce grupă de mușchi abdominali ți se contractă și cu ce efect etc. Andreea, colega Alinei, ne spune cum a învățat să lucreze pe respirație, studiind textul unei piese. Este esențial ca studiul respectiv să fie întărit de exersarea continuă, pe piesa în cauză. Acest lucru e valabil și pentru vocalize, desigur, preferabil realizate pe un metronom, pentru a-ți lua un reper.

 

… Și iată cum începem să te punem la muncă! :) Promite-ți că te vei apuca chiar de azi, de acum, să lucrezi pe respirație! Nu ezita să ne pui orice întrebare în commenturi și noi te vom îndruma. Comentează și dacă ai alte completări din propria ta experiență. Rămâi aproape, data viitoare vom dezbate problema cunoașterii și înțelegerii propriei voci.

 

Cu drag,

Teodora

 

Lasă un răspuns

